Backup danych, czyli inaczej archiwizacja danych to proces mający na celu stworzenie kopii bezpieczeństwa ważnych danych, których utrata wiązała by się z ogromnymi stratami, nie tylko finansowymi. Utrata takich danych może nastąpić w każdej chwili w wyniku zarówno nagłego wyłączenia niezabezpieczonego serwera zawierającego bazę danych, jak i w wyniku awarii sprzętu.
Archiwizację danych (backup) możemy przede wszystkim podzielić z uwagi na miejsce jego wykonywania tj.
Istnieje wiele sposobów, którymi można wykonywać archiwizację danych (backup). W zależności od sposobu zapisywania danych backup można podzielić na:
W zależności od trybu wykonywania archiwizacji danych (backup) można wyróżnić:
wersję lustrzaną – backup danych wykonywany jest na bieżąco, w systemie pracują co najmniej dwa osobne nośniki archiwizujące, na których w każdym momencie znajduje się dokładna kopia danych podstawowych. W momencie uszkodzenia jednego z nich drugi przejmuje jego funkcję bez zauważalnej zmiany
wersję sieciową – backup danych wykonywany jest co pewien zadany czas na nośnik znajdujący się poza jednostką i pomieszczeniem zawierającą archiwizowane dane, jest to bezpieczniejsze w przypadku problemów występujący w miejscu pracy jednostki podstawowej (zalania, narażenia na działanie pól magnetycznych czy sił mechanicznych, kradzieże itp.)
Wszystkie te sposoby archiwizacji danych można ze sobą łączyć, zmniejszając dodatkowo ryzyko utraty danych, np. dla wersji lustrzanej (backup mirror) można dołożyć kolejne nośniki do archiwizacji, które będą wymieniane co pewien czas w ten sposób, że zawsze jeden z nich będzie poza pomieszczeniami, gdzie znajdują się urządzenia działające i wykonujące archiwizacje danych (backup). Każda kopia backup może być systematycznie numerowana na podstawie daty, przez co możliwe będzie w razie potrzeby odtworzenie stanu danych z konkretnego dnia. Dodatkowym zabezpieczeniem, a dla zarządzającego archiwizacją danych ułatwieniem, będzie automatyczna archiwizacja danych po włożeniu nośnika o konkretnym numerze seryjnym. Jedynie osoba mająca konkretny nośnik będzie mogła zrobić backup danych.
Nasz firma oferuje Państwu WSZYSTKIE z powyższych rozwiązań oraz możliwość indywidualnych konfiguracji w zależności od Państwa potrzeb i wymagań.
CO MUSI ZROBIĆ FIRMA, ABY BYĆ ZGODNĄ Z PRZEPISAMI RODO ?
1. Przeprowadzić inwentaryzacje zasobów informatycznych i informacyjnych (Audyt)
2. Wykonać Analizę Ryzyka (opcjonalnie)
3. Wdrożyć dokumentacje i procedury opisujące politykę ochrony przetwarzanych danych
4. Sporządzić rejestr czynności przetwarzania danych – koniecznie !
5. Wprowadzić metodologie i procedury naruszenia bezpieczeństwa i zgłoszeń do odpowiedniego organu
6. Wdrożyć zabezpieczenia fizyczne i informatyczne w strukturze
7. Określić podstawy prawne na każdą kategorię danych (dokumentacja)
8. Podjąć decyzję o powołaniu DPO (pol. IOD - opcjonalnie)
9. Spełnić wymagany obowiązek informacyjny jeżeli istnieje
10. Zaktualizować umowy powierzenia przetwarzania danych pod nowe przepisy
11. Przygotować nowe informacje dla osób, których dane są przetwarzane
12. Przeszkolić wyznaczony personel z ochrony danych i procedur RODO
13. Nadzorować i sprawdzać prawidłowe wykonywanie opracownych procedur